Kom i gang med Snapchat ads

Snapchat har etablert seg som en av de mest populære sosiale medieplattformene i Norge, og dens voksende brukerbase gjør den til en attraktiv kanal for annonsører. Skap engasjement og merkevarebevissthet for din bedrift. Skap engasjement og merkevarebevissthet med Snapchat annonsering.

Publisert

Snapchat har etablert seg som en av de mest populære sosiale medieplattformene i Norge, og dens voksende brukerbase gjør den til en uunnværlig kanal for annonsører. Med hele 65 % av befolkningen over 18 år til stede på plattformen, har Snapchat den unike posisjonen som den nest største plattformen i antall profiler. Det er spesielt interessant at hele 70 % av brukere mellom 18 og 29 år er innom appen daglig.

Hvorfor skal du annonsere på Snapchat?

Snapchat har et stort antall aktive brukere i den ettertraktede aldersgruppen 18-29 år. Annonser på Snapchat har vist seg å være effektive for å skape engasjement og bygge merkevarebevissthet blant yngre brukere.

En annen fordel med Snapchat-annonsering er den kreative friheten plattformen tilbyr. Du kan lage unike og interaktive annonser gjennom de forskjellige annonsetypene som tilbys. Dette gjør det enkelt for bedrifter å utforme annonser som er iøynefallende og relevante for målgruppen de ønsker å nå.

I følge Ipsos Some Tracker (Q2‘23) har 65 % av den norske befolkningen en profil på Snapchat. Det utgjør 2,81 millioner nordmenn. Vi kan se at Snapchat er spesielt populær blant unge voksne i aldersgruppen 18-29 år, men vi ser også at 54% av de mellom 30 og 49 år bruker appen daglig. Dette gjør plattformen ideell for annonsører som ønsker å nå ut til disse aldersgruppene. De fleste bruker mye tid daglig på plattformen. Dette gir annonsører muligheten til å nå ut til brukere flere ganger i løpet av dagen, som øker sjansene for at annonsene blir sett og engasjert med, og kan føre til en konverterende handling.

Hvilke annonsetyper kan du annonsere med på Snapchat?

Snapchat tilbyr forskjellige annonsetyper for å imøtekomme ulike annonseringsmål. Nedenfor finner du en full oversikt over annonsetypene

Skjermbilde 2023-09-08 kl. 11.19.23.png
Snap ads

Dette er fullskjermannonser som vises mellom brukernes stories. Du kan oppfordre brukerne til å utføre en handling, som å besøke nettsted eller laste ned app.

Eksempelet viser en snap ad vi kjørte for Kör Trafikkskole.

Skjermbilde 2023-09-08 kl. 11.18.58.png
Commercial ads

Lag annonser som ikke kan skippes de første 6 sekundene. Dette fungerer bra til engasjement og merkevarebevissthet.

Eksempelet viser en commercial vi kjørte i forbindelse med en kampanje sammen med Fete Typer for NTNU.

Story-ad.png
Story ads

Nå ut til folk med en serie på opptil 20 enkeltbilde- eller videoannonser. Bruk dette formatet for å nå folk mellom stories eller gjennom en «flis» i Snapchats Discover-funksjon.

Eksempelet viser en story ad kjørt for læringsverktøyet Kunne exphil fra Universitetsforlaget.

Collection-ad-høyer-2.PNG
Collection ads

Vis frem flere produkter med «fliser» folk kan trykke på for å få mer informasjon. Bruk dette formatet for å vise frem flere produkter for en smidig shopping-opplevelse.

Eksempelet viser en collection ad for Høyer.

Filter-fjordfesten.jpg
Filter

Snapchat filtere er effekter folk kan legge til i bildene og videoene sine, avhengig av hvor de befinner seg. Du kan bruke filtre for å øke merkevarebevisstheten under arrangementer og på spesifikke steder.

Eksempelet viser et filter Clay har produsert for Sandefjord Bredbånd i forbindelse med Fjordfesten.

IMG_3965.PNG
Lens AR experiences

Dette er interaktive linser som brukerne kan bruke på seg selv og dele med vennene sine. Du kan bruke linser for å promotere produkter eller merkevarer på en morsom måte.

Annonsering på Snapchat gir bedrifter muligheten til å bygge merkevarebevissthet, skape engasjement og nå ut til en svært aktiv brukerbase. Med varierte annonsetyper og konkurransedyktige kostnader for annonsering, er Snapchat en attraktiv kanal for alle typer bedrifter som ønsker å nå ut til den unge befolkningen i Norge og styrke sin merkevaretilstedeværelse.

Trenger du hjelp med å komme i gang med Snapchat-annonsering?

Ta kontakt med vår rådgiver!

Bea Valand

Bea Valand

Performance Rådgiver

+47 464 14 482

bea@clay.no