Nyttig innhold: Hva har Googles nyeste oppdatering å si for meg?

Nylig rullet Google ut sin siste algoritmeoppdatering kalt «helpful content update». På godt norsk vil det si at Google fremover vil verdsette nyttig innhold skrevet av mennesker for mennesker, mens innhold skrevet for søkemotorer vil bli straffet. I verste fall kan hele nettstedet ditt få problemer med Google.

Publisert
seo-spesialister.jpg

Google har lenge sendt sterke signaler om at brukerne settes i fokus, så deres nyeste oppdatering kommer ikke som en stor overraskelse på oss som jobber med søkemotoroptimalisering i det daglige – tvert imot – det er en kjærkommen oppdatering.

Neste uke lanserer vi "nyttig innholds-oppdatering" for å håndtere innhold som ser ut til å ha blitt primært laget for å rangere godt i søkemotorer i stedet for å hjelpe eller informere folk. Denne rangeringsoppdateringen vil bidra til å sikre at uoriginalt innhold av lav kvalitet ikke rangeres høyt i søk, og testene våre har funnet ut at det spesielt vil forbedre resultater relatert til nettbasert utdanning, samt kunst og underholdning, shopping og teknologirelatert innhold. - Google

I utgangspunktet vil ikke algoritmeoppdateringen påvirke nettsteder som faktisk skaper nyttig og informativt innhold. Hele poenget med oppdateringen er at alle må i tiden fremover lage innhold med målgruppen i tankene, og søkemotoroptimalisering som en sekundær prioritet. Kun i tilfeller man skriver for søkemotorer skal man i utgangspunktet bli straffet.

Screenshot av feilinformasjon i Google om at en hest har ni bein

Hvordan kan jeg sikre meg mot algoritmeoppdateringen?

Selv om oppdateringen enn så lenge kun er gjeldende for engelsk innhold, vet vi at det kun er et spørsmål om tid før det også gjelder for nettsider på norsk. Vi vet heller ikke med sikkerhet hvordan konsekvensene vil bli på dette tidspunktet – men det betyr ikke at man bør hvile på laurbærene og avvente helt.

I mellomtiden er det en rekke tiltak du kan utføre:

  • Forstå målgruppen din og skriv innhold rettet mot dem
  • Sikre at nettsidene omhandler ett tema
  • Vær transparent og direkte – unngå clickbaits
  • Del annet innhold enn tekstinnhold – bilder, videoer og grafikk er gull verdt
  • Ha jevnlige gjennomganger av nettstedsinnholdet

Det er enda nytt - men løsninger kommer med mer læring!

Møt vår SEO-rådgiver!

Malin Eide Hanssen

Malin Eide Hanssen

Senior SEO-rådgiver

+47 986 20 747

malin@clay.no